lördag 2 januari 2016

TV-dags!

Jag och min man har sträcktittat oss igenom säsong 10 av Supernatural under julhelgen och det fick mig att inse att jag verkligen vill rekommendera alla att titta på Jessica Jones på Netflix. Jag älskar Supernatural och tycker att den hållit otroligt bra för så många säsonger, men när jag tänker på de kvinnliga karaktärerna vill jag bara åkalla en demon och skicka den på manusförfattarna. Kvinnor är horor, monster eller ska räddas och så fort någon av dem får en lite mer komplex karaktär dödas de. Det går att skriva ut karaktärer utan att avliva dem.

Jessica Jones, däremot! Alla, ALLA, intressanta karaktärer är kvinnor. Männen är bifigurer och kärleksintressen. Du kanske tänker att du inte gillar övernaturligheter och superkrafter, men det är inte det som är det viktigaste i JJ. Det är ett mörkt drama om kvinnor som överlever övergrepp och kämpar för att förstå att det inte är deras fel. Det är en historia om att inte ge upp och att kämpa för det som är rätt. Dessutom har den en svinig advokat som bedrar sin fru med sin sekreterare, inte heller hon är man. Det är otroligt befriande att se så många kvinnliga roller som inte är "kvinnliga", där det inte spelar någon roll vilket kön rollen har, den här gången råkade de bara vara kvinnor istället för män som det alltid annars är. Och om du är man, läser detta och tänker att serien inte är något för dig för det bara är tjejer: dra åt h-e, titta på serien och inse att du inte är majoritet, vi är lika många.

När du sedan har tittat klart på JJ, spana in Grace and Frankie också. Så himla bra serie med Lily Tomlin och Jane Fonda som försöker hantera att deras män lämnar dem efter trettioåriga äktenskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar