söndag 31 januari 2016

Världens bästa bok i serieformat

Jag vet inte varför jag har väntat så länge med att köpa serieversionen av min favoritbok The Stand. Det är väl lika delar snålhet som oro för att den inte ska vara bra tror jag. Men å vad bra det är!
Väldigt snyggt tecknat, stilen är realistisk med snygg och stämningsfull färgläggning och karaktärerna har verkligen fått unika utseenden (jag tycker att man allt för ofta ser seriealbum där det är svårt att hänga med i handlingen för att alla ser ungefär likadana ut). Jag gillar också att tecknarna inte har kopierat filmen. Karaktärerna ser inte ut som skådespelarna utan mycket mer som de faktiskt beskrivs i boken (tydligast märks det på Fran som enligt boken har långt mörkt hår och i filmen spelas av Molly Ringwald med kort rött hår).
Kanske kan det vara lite svårt att hänga med i handlingen om man inte har läst originalboken eftersom det i början av storyn är många parallella spår och personer att följa, men jag tycker att allt förklaras ganska tydligt. (Svårt för mig att avgöra iofs, då jag har läst boken ...kanske sju gånger?).
Serie-The Stand går att köpa från nätbokhandlarna, och är indelad i sex album.

Här kommer Charles D Campion inkraschandes på Bill Hapscombs bensinmack, och startar hela cirkusen.

  
Del två ligger och väntar på att bli läst! Jag ser fram emot att Harold Lauder dyker upp (och kanske man även får se Trashcan-man i denna volym!?)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar