tisdag 5 april 2016

Det är något som inte stämmer

Alla som läst Martina Haags bok Det är något som inte stämmer tycks älska den. Så även jag.

Jag har läst det mesta, kanske allt, i romanväg som getts ut av Haag, och inte riktigt gillat något av det. Jag har ju tidigare skrivit om hur svårt jag har för böcker som känns för medvetet roliga, eftersom jag tycker att det blir ansträngt och klämkäckt - och även om böckerna haft sina bättre partier så har sammanfattningen alltid blivit "lite för 'KUL'".
Det är nåt som inte stämmer är inte kul, den är hemsk. Hemsk och sorglig och totalt jävla hjärtskärande. Många har klagat på scenerna från fjällstationen, men jag har inget emot dem. Det känns som att man måste unna bokens Petra lite distans och klar luft. Jag blev lite överraskad över att boken var så kort, och för min del hade den gärna fått vara längre. Jag hade velat läsa mer om livet hemma, men å andra sidan kanske den hade blivit outhärdligt tung om den innehållit en enda sida till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar