måndag 4 april 2016

Pax i mobilen

Jag bestämde mig för att testa att läsa böcker i mobilen - det är ju jättelätt att låna och ladda ner helt gratis från biblioteken. Testobjektet blev Pax-böckerna (som det är lång, lång kö till - stans alla elvaåringar vill ju läsa dem). Eftersom jag hade hört att böckerna var illustrerade kändes det lite trist att lyssna på ljudbok, så e-bok blev ju perfekt.
Det fungerade alldeles utmärkt att läsa på iphoneskärm, enda nackdelen var väl att det blev lite väl svårt att sluta läsa eftersom man kan ha "boken" i handen hela tiden. Jag gick och läste på väg till bussen, och ur trafiksäkerhetssynpunkt är det ju jättedåligt. Högt betyg till e-böcker i telefonen alltså!
Jag plöjde snabbt igenom de fyra första böckerna i serien, de är både korta och lättlästa så det gick snabbt. För mig var tempot i handlingen lite för hetsigt, jag hade gärna läst dubbelt så långa böcker med mer kringhistoria. Men, nu är ju jag verkligen inte målgruppen denna gång, och den totala avsaknaden av långsamma bitar är säkert jättebra när det gäller att locka yngre , kanske läsovana eller bokskeptiska läsare. Kul, och ibland riktigt läskiga böcker med snygga illustrationer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar