söndag 26 mars 2017

Girls on fire


Girls on fire av Robin Wasserman dök upp som ett tips på Goodreads.com och jag nappade genast. Jag är o-er-hört svag för uppväxtskildringar med tjejer som huvudpersoner och fokus på vänskapsrelationer.

Hannah Dexter är opopulär och ständigt trakasserad av skolans populäraste tjej, Nikki. Hennes liv är mestadels tråkigt och meningslöst. Men näst sista året på highschool förändras allt.  Nikkis pojkvän begår självmord, och Lacey dyker upp från ingenstans och blir Hannahs bästa vän. Tillsammans med Lacey vågar Hannah förändras, byter klädstil attityd och smeknamn och är snart beredd att göra vad som helst som Lacey ber henne om. Men Lacey har en hemlighet, och den kommer att förändra allt.

Jag blev tyvärr lite besviken på Girls on fire. Jag hade hoppats på något på samma nivå som Om du vågar, men den lyckades inte alls fånga mig på samma sätt. Lite för platt, lite för klichéartade karaktärer. Helt ok läsning, men jag har en känsla av att om ett par månader har jag helt glömt att jag ens läst den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar