tisdag 28 mars 2017

Reader problems book tag

Det var länge sen jag hakade på en enkät, och den här som Bokföring enligt Monika har hittat såg kul ut. Vi kör!

1. Du har 20.000 olästa böcker i din bokhylla, hur bestämmer du vad du ska läsa?
Men hallå, vem har 20.000 olästa böcker i sin bokhylla? Jag antar att jag känner efter vilken typ av bok jag är sugen på först, och sen letar jag bland de som stämmer in på den känslan, genren, tjockleken.

2. Du är halvvägs genom en bok och du känner inte något för den. Ger du upp läsningen eller läser ut den?
Om jag har hunnit halvvägs har jag ärligt talat svårt att lägga ner. Mest för att jag vill tillgodoräkna mig boken i mitt läsmål 100 böcker/år (ja, det är fånigt). Men är det riktigt tråkigt, och särskilt om boken är tjock så slutar jag. Jag är inte rabiat!

3. Slutet av året kommer med stormsteg och du har inte avslutat din läsutmaning. Försöker du läsa ikapp och hur i så fall? 
Ja. Varje år. Läser tunnare och tunnare böcker ju senare på året det blir.

4. Omslagen på böcker i en serie du älskar matchar inte, hur hanterar du det?
Det är trist, men ingen katastrof. Fast nu när jag tänker efter så beror nog min lättsamma inställning på att jag sällan köper böcker, och om jag gör det så har jag väntat så länge att serier oftast kommit ut i samlingsboxar där allt matchar. 

5. Alla omkring dig hypar över en bok du inte gillar. Vem bondar du med som har liknande känslor?
Då letar jag upp boken på Goodreads.com och läser recensionerna från de som gett den ettor och tvåor i betyg. Mycket tillfredställande!

6. Du läser en bok offentligt och känner hur du börjar gråta. Hur hanterar du det?
Pausar, stirrar uppåt eller ut genom tågfönstret. Samlar mig. Läser vidare. Upprepar detta tre gånger ungefär. Blir det värre gömmer jag mig bakom mitt långa hår. Har mycket svårt att sluta läsa mitt i sorgliga partier. 

7. Uppföljaren till en bok du älskar har precis kommit ut men du har glömt vad som hände i förra boken. Läser du om boken innan du går vidare?
Nej, kanske bläddrar igenom lite snabbt.

8. Du vill inte att någon ska låna dina böcker, hur säger du på ett trevligt sätt nej till någon som frågar?
Jag är generellt ok med att låna ut mina böcker, men om jag inte ville att någon skulle låna dem hade  det ju varit lätt att säga att jag aldrig lånar ut böcker.  

Du har plockat upp fem böcker den senaste månaden men inte kommit någonvart med dem. Hur kommer du över en lässvacka? 
Läser en ny ungdomsbok, det brukar vara lätt- och snabbläst och är en av mina favoritgenres.

10. Det är många böcker som har kommit ut och som du bara måste läsa, hur många böcker köper du?
Förmodligen ingen, jag köper mest böcker som jag redan har läst och vet att jag älskar.

11. Efter du har köpt alla de där böcker du bara måste läsa, hur lång tid sitter de i din bokhylla innan du faktiskt läser dem?
Allt ifrån en vecka till tio år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar