fredag 31 mars 2017

Jag ringer mina bröder


Jag ringer mina bröder av Jonas Hassen Khemiri börjar med att en bil exploderar i Stockholm Ett misstänkt terrrordåd. Amor tar sig till platsen, vill se och förstå men blir mest av allt förvirrad. Han börjar ringa runt, till sina bröder, till sin mormor, till en tjej han stalkat. Han ringer för att varna dem från att röra sig ute på stan, från att väcka uppmärksamhet, från att se ut som terrorister. Han ringer också för att höra vad de tror om attentatet.
Jag tyckte om boken, men fick kämpa lite för det. Ljudboksinläsningen är nämligen hemsk. Nästan alla av Amors samtalspartners får tillgjort spexiga röster, och i början trodde jag att det var menat att illustrera att Amor tyckte att just den karaktären var en riktig idiot. Men så verkar det inte vara, det är bara inläsaren som fått lite för mycket feeling. Läs den i textform!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar