torsdag 20 april 2017

Som eld


Jag tror att Som eld är den tredje boken jag läser av Sara Lövestam, och jag måste säga att jag älskar hennes sätt att skriva. Det blir så otroligt realistiskt och trovärdigt och hon har verkligen en förmåga att krypa under skinnet på sina karaktärer.
Anna och Lollo träffas på en skärgårdsö. Anna och hennes pappa bor i Rågsved och har tillbringat många somrar på ön, i en liten skruttig stuga med utedass och ett tak som behöver lagas.  Lollo kommer med sin överklassfamilj för att flytta in sitt nya sommarhus. De har en gigantisk tomt, åker på utflykter i en stor motorbåt och behöver aldrig bekymra sig om pengar. Lollos familj tycker att Annas pappa är en ovårdad, konstig gubbe och Annas pappa tycker att grannfamiljen är stroppiga och överlägsna. Men långt borta från sina vanliga liv hemma i stan börjar Anna och Lollo att närma sig varandra.
Som eld är en nära och äkta skildring av förälskelse - spänningen, oron, glädjen, nervigheten. En fin bok som jag gärna skulle läst på en klippa vid havet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar