torsdag 4 april 2013

Beautiful creatures. Ja men NOW WE'RE TALKIN'!

Beautiful creatures av Kami Garcia och Margaret Stohl är en sån där bok som det verkar som om alla bokbloggare har läst (och gillat?). Nu även jag!
   Även om jag är SÅ HIMLA trött på att alla YA-böcker som handlar om magi/övernaturligheter även handlar om *kärlek vid första ögonkastet* -denna är verkligen inget undantag- så älskade jag Beautiful creatures.
   Varje natt drömmer Ethan samma dröm, om en vacker mörkhårig flicka som han inte kan rädda. En dag dyker hon upp i hans lilla stad i den amerikanska södern. Lena. Som släkting till byns eremit blir hon genast utstött av sina jämnåriga i skolan, de enda som pratar med henne är Ethan och hans kompis. Lena har dock större saker att bekymra sig för än vad några tonåringar tycker om henne. Om några månader fyller hon sexton, och i hennes familj är det ingen vanlig födelsedag. Vid sexton ska det avgöras om hennes magiska krafter är onda eller goda, och hon har ingen möjlighet att själv påverka vad som händer.
   Jag tror att jag gillade boken så mycket tack vare miljön den utspelar sig i, det var mysigt med sydstatsbyhålan helt enkelt. Häxerierna eskalerade kanske lite väl snabbt (huset som byter inredning hela tiden tyckte jag till exempel var lite överdrivet), men å andra sidan så vill man ju faktiskt ha massor av magi om man nu läser en bok på temat. Kärlekshistorian är, som den ofta är i denna typ av böcker, inte så intressant men själva intrigen med ond-eller-god-dilemmat var både originell och spännande. Det här var en sån bok jag längtade efter att få fortsätta läsa i när jag var tvungen att ägna mig åt annat.

1 kommentar:

  1. Ja man ser den här boken på många bloggar. Och typ alla verkar gilla den. Den verkar ganska bra så jag kanske läser den nån gång.

    SvaraRadera