tisdag 30 april 2013

The Folly of the World - Jesse Bullington

Nederländerna, 1420-tal. En översvämning har lagt stora delar av landet under vatten, vilket ger oäktningen Jan en möjlighet att ta över sin fars förmögenhet. Att komma som en okänd arvtagare är dock inte helt lätt och det gäller dessutom att ställa sig på rätt sida när det kommer till vem som har rätt till landets tron.

Jag älskade den här boken. Det är väldigt sällan nuförtiden som jag läser en bok där jag inte har en aning om vad som ska hända i nästa kapitel. Allt som händer är helt logiskt, men eftersom jag inte känner till någonting om Nederländerna på 1400-talet går det inte att veta hur folk ska reagera, vad de ska göra. Det gör det oerhört spännande att läsa.

Personerna är bra skildrade. De utvecklas under bokens gång, men håller hela tiden kvar sin personlighet. Det finns en del inslag av vidskeplighet och oförklarliga händelser i boken, men de får alla sin naturliga förklaring, som dock gör att man förstår varför någon skulle tro att magi eller liknande var inblandat.

Det enda jag kan säga som är negativt är slutet. Det är inte ett dåligt slut, det lever bara inte upp till resten av bokens standard. Även om det är en relativt logisk utveckling hade jag gärna sett att det gått åt ett annat håll. Det behöver inte nödvändigtvis vara ett lyckligt slut, och slutet är inte nödvändigtvis olyckligt, men jag skulle velat sett det utvecklas annorlunda.

För övrigt har jag blivit riktigt sugen på att läsa fler böcker om medeltiden. Och se fler tv-serier för övrigt, jag kan verkligen rekommendera Svärdet och spiran när det kommer till tv. Jag har en känsla av att det har blivit mer populärt med medeltiden, vilket jag uppskattar. Det känns som en i onödan baktalad tid, som förtjänar mer uppmärksamhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar