tisdag 26 maj 2015

Den ultimata sommarläsningslistan - Top Ten Tuesday

Veckans Top Ten Tuesday har temat "Ten books I plan to have in my book bag this summer or ten books I think make great beach reads".

Jag brukar inte läsa så jättemycket på stränder, men visst händer det. Jag föredrar böcker åt det lättare hållet, eftersom jag blir så trött och snurrig av värme. Det måste vara engagerande, kul och  gärna pocketböcker (eftersom det känns mer ok att de blir lite skrynkliga och solkrämiga). Jag är även ett fan av att läsa böcker som utspelar sig på sommaren när det är sommar. Ju stekhetare värme i boken desto bättre. Älskar även omläsningar på semestern.

1) Jag håller på och läser The Princess diaries/Meg Cabot för första gången nu. Det verkar finnas ungefär hur många uppföljare som helst, och jag tror att de blir perfekt sommarläsning. Kul, lättsamt och lagom tunna.

2) En av mina bästa sommarböcker EVER är Förortsvilden/Matilda Matsson. (Jag tror att man kan köpa den direkt av författaren om man googlar, kan även finnas på bibliotek). Helt jävla underbar skildring av stekhet förortssommar ur ett barns ögon. När jag tänker på sommar tänker jag ofta på den här boken.

3) En annan favorit som jag väldig gärna skulle läsa om är Hundarna i Kingston/Marianne Backlén. Jag läste den under min reggae-tjejperiod, och tyckte det var jättekul att läsa om rastafaris som hasade omkring och åt mango och rökte spliffs i solen på jamaica. Den verkar vara omöjlig att köpa numera, men om jag har tur så har biblan kvar den...

4) Vilken dag som helst ska jag gå till English bookshop och köpa första delen av Elfquest - the final quest/Wendy & Richard Pini. Världens bästa serie. Alltså världens. bästa. Kommer dock absolut inte ta med den till nån kladdig strand, den kommer hanteras med yttersta vördnad.

5) Stål/Siliva Avallone står nästan oläst i min bokhylla, kan vara dags att ta ner den därifrån.

6) Jag önskar att jag får tid att läsa om Pestens Tid-The Stand/Stephen King. Den ulitmata sommarboken. Dallrande heta, öde motorvägar, plågsamma vandringar i stekande sol genom öken, de onda mot de goda, och, just ja, världens undergång också. Kommer nog skaffa graphic novel-versionen också.

7) Ture Sventon/Åke Holmberg står i bokhyllan i min pojkväns familjs sommarställe. Jag har sagt i flera år att jag ska läsa den men hittills inte kommit mig för.

8) The girl who loved Tom Gordon/Stephen King. Att läsa innan man ger sig ut på skogspromenad, så man kommer ihåg att hålla sig till stigen.

9) Jag måste skaffa fler böcker av Megan Abbott. Var så imponerad av Om du vågar.

10) Är sååå sugen på att läsa den där PAX-serien som alla bloggar om. Ca 15 pers i kö på stadsbiblioteket dock, så det blir nog inte i sommar :(

2 kommentarer:

  1. PAX-serien hade annars varit klockren som sommarläsning :)

    Och Elfquest är dessutom så tung att man inte vill ta med den till stranden av den anledningen.

    SvaraRadera
  2. Stål är fruktansvärt bra. Jag lyssnade på den som radioföljetong, men den måste vara bra som bok också. På temat unga tjejer.

    SvaraRadera