torsdag 28 maj 2015

Veronica Mars!

Jag såg vartenda avsnitt av Veronica Mars när det gick på SVT för ganska många år sedan. Älskade serien! Sen kom det en film, men den har jag faktiskt inte hunnit se ännu. Nu har seriens skapare Rob Thomas börjat skriva romaner som tar vid där filmen slutar. Del ett heter The Thousand dollar tan line.
   Det är tio år efter highschoolexamen och Veronica tackar nej till en möjlig juristkarriär och kommer tillbaka till Neptune för att ta upp deckarlinjen igen. Det är inte helt lätt, och ekonomin är ett ständigt problem. När en collegestudent försvinner under Spring break ser hon sin chans att håva in belöningen som utlysts. Men fallet visar sig vara mer komplicerat än hon trott...

Det funkar bra att överför Veronica Mars till bok. (Kanske särskilt som ljudbok, som var det jag läste. Där läser Kirstin Bell själv upp boken, och det gör att det känns lite som att titta på tv). Det ger en lätt klaustrofobisk känsla att så många karaktärer från tv-serien dyker upp, fortfarande i Neptune, i full färd med att bete sig exakt som i high school. Någon borde ha gått vidare! Bortsett från det tycker jag att det var kul läsning, och Veronica är minst lika cool som vuxen som hon var i skolan.

1 kommentar:

  1. Bra tips! Jag såg också Veronica Mars, har dvd:erna. :-) Men inte sett filmen än, undrar varför...

    SvaraRadera