tisdag 30 december 2014

Årets bästa bok

I somras lyssnade jag på Bea Uusmas sommarprat, helt klart ett av de bästa under sommaren. Jag blev väldigt sugen på att läsa hennes bok och jag är väldigt nöjd med att ha skaffat den. Så nöjd faktiskt så att jag önskade mig den illustrerade, inbundna versionen i julklapp (och fick den!). Expeditionen handlar om ingenjör Andrées misslyckade expedition till Nordpolen och Uusmas fascination med expeditionen och besatthet med att ta reda på vad som gick fel.

Många faktum om expeditionen är kända men det är fortfarande ett mysterium vad medlemmarna dog av. Uusma presenterar en sannolik teori, baserad på ett grundligt forskningsarbete. Det känns inte orimligt att kalla henne besatt. Men trots att hon uppenbarligen har koll på all fakta som går att ha koll på blir boken aldrig det minsta tråkig. Det är spännande beskrivet och skildringarna av den arktiska miljön är så bra så det känns som att man är där. Boken har också en perfekt längd, när den är slut känns det som att man fått reda på allt man vill och behöver, inget mer behöver läggas till och inget borde dras ifrån. Detta är verkligen den bästa bok jag läst i år och jag tycker att alla borde läsa den. Den fick även Augustpriset för bästa fackbok 2013, mycket välförtjänt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar