torsdag 19 mars 2015

Frågor till bokbyte!


Jag har hakat på ett bokbyte arrangerat av Boklusens Bokblogg. Så kul! Det går ut på att man ska skicka ett paket till en tilldelad bokbloggare, innehållande en ny bok och allt annat nice som man kan pressa ner i ett postens gröna kuvert storlek L.
Alla deltagare har ombetts svara på ett gäng frågor för att de hemliga bokvännerna ska ha en chans att gissa vilken bok som kan passa i paketet, och här kommer mina svar.

Först och främst: vi är två stycken som bloggar här på Boklandskap. Jag som är med i bokbytet heter Jenny, och alla mina inlägg är taggade med mitt namn. 

# Vilken genre håller du dig helst till då du läser?
Jag är inte så hård på genrer, jag gillar de flesta faktiskt. Dock läser jag mycket ungdomsböcker/YA. Jag gillar böcker med övernaturliga inslag, men gillar verkligen alla genres förutom deckare.


# Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?)
Jag älskar Stephen King.  Kan lätt prata nonstop i en halvtimme om allt jag älskar med the Stand (både boken och filmen). Har absolut inte allt trots ca två hyllmeter, men jag har ju en hel del. Jag har inte hunnit med att köpa nåt nytt de senaste åren (min nyaste är Under the dome), så jag har t ex inte läst uppföljaren till the Shining än. Köper numera bara Stephen King-böcker på engelska.
Jonas Gardell (där har jag nog det mesta), JK Rowling (är nöjd med min samling), Jan Guillou (har tillgång till allt jag kan önska mig redan). Rainbow Rowell är en ny favorit, och jag har läst alla hennes böcker också.

# Läser du på andra språk än svenska? Vilka?
Ca 50% på engelska.

# Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall?
Ja, nästan bara på engelska, och bara i digitalt format i mobilen. Vill inte äga några böcker på cd eller så.

# Samlar du på böcker av någon särskild författare?
Stephen King på engelska, Jonas Gardell... ja det är väl det. Försöker få en komplett samling av Antoinette Bakers barnböcker om Millan (saknar Millan i magiska bergen) men det är lite som att leta efter den heliga graalen, dvs jättejättesvårt att hitta.

# Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?
Nästan allt jag har läst finns i min läst-lista på boktipset. Det verkar inte gå att söka i listan, men man kan klicka på titel eller författare högst upp så kommer de i alfabetisk ordning iallafall. Det går också att sortera efter betyg, kanske kan det vara till hjälp för den som ska lista ut vad jag gillar att se vad jag har gillat förut.
På min goodreads-sida finns en lista (en jättelång lista) på böcker jag vill läsa. Det är verkligen inte ALLT jag vill läsa, det som finns med där är sånt som inte går att låna på mitt lokala bibliotek (de har jag i en anteckningsbok) och som jag tänker att jag kanske ska köpa nån gång eller få tag i på nåt annat sätt. Men det kan kanske ge en del tips? Det går att se lästa böcker där också, men jag har inte lagt in lika många som på boktipset.

# Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!)
Underhållning! Jag vill först och främst ha kul när jag läser, men det är såklart extra bra om man kan lära sig nåt nytt samtidigt. Böckerna får gärna vara spännande, och jag uppskattar verkligen bra skrivna karaktärer som känns som verkliga, mångsidiga människor. I historiska romaner vill jag ha så mycket fakta om tiden det utspelar sig i som möjligt.

# Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?
Blir uttråkad av pusseldeckare, och är faktiskt inte så intresserad av deckare över huvud taget. Bara om de handlar om jakten på seriemördare eller liknande, det måste vara skitläskiga mördare och riktigt spännande. (Typ Karin Slaugters böcker, Hannibal Lecter-böckerna... den typen är riktigt kul att läsa ibland).
Jag har också lite svårt för böcker som är uppenbart skrivna för att vara roliga, alltså när det är för uppenbart att författaren ansträngt sig för att vara vitsig hela tiden. Jag gillar ju att en bok är rolig, men inte när den liksom klassas som "humor" och det står "du kommer skratta ihjäl dig!" på omslaget. Jag har t ex inga planer på att läsa Hundraåringen.
Jag gillar inte BOATS, mest för att jag stör mig på att de ofta är så dåligt skrivna. Alla har typ samma språk? Är generellt ganska ointresserad av biografier, men om de handlar om nån spännande person så kan det vara kul. Jag är ganska trött på YA-trilogier som innehållar triangeldraman, men det är ingen dealbreaker om det är en bra bok i övrigt.
Gillar skräck, men ogillar när det handlar om monster. Jag blir faktiskt jättebesviken om det visar sig att den okända ondskan är ett monster. (Mardrömsmonster: nåt tråkigt från rymden, samt alla med tentakler). Jag har aldrig läst sci-fi (men kanske borde?). Det är inget aktivt val, det har bara blivit så.

# Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?
Jag tycker nog att jag är ganksa mångsidig redan, men en författare som jag har tänkt läsa är Klas Östergren. Har inte sett filmen Gentlemen, men trailern såg väldigt lockande ut.

# Vad gör du helst på fritiden?
Läser, kollar på tv eller film, äter god mat, dricker vin, klappar nåt gulligt djur. Gillar även pyssel och handarbete i alla former. Ritar, stickar, syr... i perioder.

# Samlar du på något?
Grejer med flamingomotiv. Örhängen. Ringar med motiv, typ djur och döskallar och annat roligt. Accessoarer i allmänhet. Nagellack.

# Favoritfärg?
Rosa.

Tv-serier som du uppskattar?
Älskar serier i skolmiljö t ex Freaks & Geeks, Mitt så kallade liv, BUFFY.
Övernaturligt är kul, t ex True Blood, Riget, Carnivale.
Twin peaks är fantastiskt.
Historiska draman, t ex Fru Marianne och Tre Kärlekar.
Svenskadramaserier, t ex Upp till kamp.
Greys anatomy och Criminal Minds.
Girls!!
Ser Jordskott och älskar att kritisera allt som är dåligt med den och skrika "TROLL" så fort nåt trollrelaterat dyker upp.

# Favoritfilm? Eller: vilken slags film gillar du bäst?
Älskar 80tals highschoolfilm, typ Breakfast club och Girls just want to have fun.
Jawbreaker och Mean girls. Musikalfilmer!! Skräckfilm, men det måste vara nån som man blir rädd för. Svenskt drama brukar ofta vara bra, men polisfilmer kan också slinka ner (t ex Johan Falk).
Tecknat.

# Föredrar du te eller kaffe? Vilken smak?
Dricker båda, men föredrar te. Alla smaker. Fruktigt är gott. Gillar nya och lite knäppa smaker, gillar inte rabarber och grädde. Har tänkt lära mig att uppskatta rökta teer mer, men har inte kommit mig för att köpa hem det.

# Vilket slags godis tycker du bäst om?
Choklad. Men också sura grejer, saltlakris/salmiak (inte sötlakrits!), och typ allt sött lösgodis. Jag gillar egentligen allt godis, förutom sötlakrits.

# Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket?
Bajs? Nej, allvarligt talat, jag tror inte att jag skulle avsky något som en rimligt funtad bokvän skulle komma på att skicka :) Skulle vara lite trist att få en bok jag redan har, men sånt kan ju hända och det är ju ingen katastrof.

# Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett paket?
Kanske en kul accessoar. Godis. Nåt flamingo- katt- eller elefantmönstrat.En svinbra bok :) Kanske ett fint bokmärke (med nåt djur på! Är alltså helt besatt av djur).

# Eventuella allergier eller födoämnesval (vegan, t.ex.)?
Nä, mina enda födoämnesval är Ingen kyckling och Ingen koreander. Och det tror jag inte att man behöver oroa sig för här... (Obs: skicka inte kyckling. Det skulle jag avsky).

# Vilka böcker har du olästa i bokhyllan? Som du ogärna vill få dubbelt av...
Ett par stycken är det.... De jag minns på rak arm är Graceling - Kristin Cashore, Ensam i Berlin - Hans Fallada och Wicked girls - Alex Marwood.

# Inslag jag gillar i romaner:
Highschool-miljöer. 70-, 80- och 90-tal. Övernaturliga grejer.Magi. Spöken. Vampyrer. Tvillingar. Tjejgäng. Vänskapsskildringar. Coming-of-age storys (helst inte om killar dock, är mer inne på livshistorier om tjejer just nu), djur (som inte dör eller blir skadade, är extremt djurnördig) , dystopi - kanske särskilt sånt som handlar om smittsamma sjukdomar som slår ut samhället (typ Pestens tid), folklore, barn som berättarröst, allt som påminner om Cirkeln (läste ut trilogin för andra gången nu och har abstinens. Illustrationer!

5 kommentarer:

  1. Hej Jenny!
    Din hemliga bokvän här. Ska bli såå kul att knåpa ihop ett bokpaket till dig. Jag ser att vi har ganska så lika smak vad gäller böcker och godis. :)
    Återkommer med fler frågor...
    Allt gott!!

    SvaraRadera
  2. Jag har Millan i magiska bergen hemma hos mina föräldrar (90 % säker på att det är den). Vill du ha den?

    SvaraRadera
  3. Roligt att läsa din lista! Den kommer säkert att uppskattas av din bokvän!

    SvaraRadera
  4. Hej hemliga bokvän! Ska bli sjukt spännande att se vad du hittar på :)

    SvaraRadera
  5. Anna: VAAAA äre sant?? Klart jag vill! Tror att den är värd ett par hundralappar dock, pga sjukt svår att få tag på men jag köper den jättegärna om du inte vill ha den.

    SvaraRadera