tisdag 23 juni 2015

Så himla många söta pojkar överallt

 
Moa Eriksson Sandbergs bok Paris, Lola och jag är en kort men fin bok om att vara tretton år och på semester i Paris med Lola (och Lolas mamma, men hon är inte lika viktig). Hemma i Sverige ska mamman snart föda barn, och kanske bryr hon sig mest om sin nya man och sin nya bebis nu? I Paris vimlar det av söta mörklockiga pojkar att flirta med, och allt är spännande och nytt och man vet inte riktigt vad man vill och inte vill. Jag gillar stilen den är skriven i, korta stycken som inte alltid hänger ihop - som ögonblicksbilder eller snabba dagboksanteckningar från olika platser i Paris. 
En bok om att vara tonåring, som förmodligen tilltalar vuxna mer än trettonåringar. Jag tänker iallafall att om jag hade läst den i den åldern så hade jag retat mig på att den inte var spännande, och att man får veta så lite om karaktärerna. Nu är det exakt det som jag tycker om. En extra bonus är de fina illustrationerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar