onsdag 24 juni 2015

Tematrio - Landsbygden


Jag erkänner, det finns ingen som helst konsekvens för mitt deltagande i tematrio. Eller bokbloggsjerka. Eller Top ten tuesday. Förutom att jag kör helt på "hakar på om jag har tid och temat är kul" då.

Den här veckan blir det iallafall en tematrio här på Boklandskap. Temat är Landsbygden, och här är tre böcker från mig:

I Texas gothic av Rosemary Clement-Moore tillbringar två systrar en sommar med att vakta sin fasters gård och djur, långt ute på landet. De kommer från en släkt med speciella förmågor, och på grund av det blir de indragna i både en mordutredning och hemsökta av en hotfull närvaro.

Glennkill av Leoni Swann är något så ovanligt som en klassisk deckare med får i huvudrollerna. Fåraherden hittas mördad, och fåren bestämmer sig för att ta reda på vem som är skyldig. Det hela kompliceras av att får tydligen har grava koncentrationssvårigheter och lätt blir distraherade av saker som en go tuva gräs.

En mörk landsbygdsskildring får man i Den enögda kaninen av Christoffer Carlsson. Ett mystiskt ödehus, ett läskigt barn och en enögd kanin och över alltihop en air av Twin Peaks.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar