tisdag 15 september 2015

Amishvampyrer. Du vet att du vill läsa om amishvampyrer.

Ibland tänker jag att jag är lite mätt på övernaturligheter i böcker, för det är så sällan man får läsa något som känns nytt. Men, då dyker det alltid upp nåt som överraskar mig ändå. Den här gången blev det The Hallowed ones - en vampyrstory som utspelar sig i en amishby. DET har jag faktiskt inte läst förut.
   Katies framtid är utstakad sedan länge. Hon ska gifta sig med sin bästa vän Elijah, föda upp golden retrivers och fortsätta livet enligt de gamla traditionerna. Men först är det Rumspringa, den tid då amishungdomar får prova på ett liv i frihet ute i världen. Katie har längtat så länge, tänk att få gå på bio, dricka coca cola och kanske till och med se havet! Tyvärr slås alla planer i spillror då världen hon sett fram emot att bli en tillfällig del av rasar samman. Ett virus sprider sig därute, en sjukdom som gör de drabbade blodtörstiga...
   För att skydda sitt folk beslutar byrådet att stänga byn - ingen utifrån får komma in. När en skadad ung man dyker upp precis vid gränsen kan Katie inte med att låta honom dö ensam där ute, och trots att hon inte vet någonting om honom gömmer hon honom i ladan.
   Av någon anledning tänker jag hela tiden att det här är en zombiebok, vilket är knäppt för vampyrerna är ute efter blod, tål inte sol, har röda ögon och är manipulativa och listiga. Bara traditionella vampyregenskaper alltså. Jag antar att det beror på att invasionen av blodsugare orsaker en samhällskollaps, och det är ju betydligt mer förknippat med zombies. Vampyrism brukar sällan smitta på ett så epidemiskt sätt som zombies?
   Att boken utspelar sig hos amishfolket är den stora behållningen för mig. Livet i det religiöst styrda samhället som helt saknar moderna bekvämligheter och Katies inre kamp då hon slits mellan det trygga liv hon växt upp med och älskar och den spännande välden utanför är intressant att läsa om, och det gör att en annars ganska tam vampyr (zombie)historia känns fräsch (inte bokstavligt, det är inte särskilt civiliserade vampyrer vi snackar om här) och spännande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar