söndag 4 oktober 2015

Gift för nybörjare

Jag köpte denna bok av tre anledningar; den är snygg, den har en fantastisk titel och den är skriven av en islänning. Jag blev inte besviken, men kan heller inte säga att jag hittat en ny favoritförfattare. Gift för nybörjare av Eiríkur Örn Norddahl (det ena d:et är egentligen en isländsk bokstav som jag inte får fram på tangentbordet) utspelar sig i Reykjavik där Halldór och Disa delar en lägenhet. Disa tar hem en giftig krukväxt och Halldór fascineras av giftet och är samtidigt rädd för den.

Historian hoppar hit och dit, fram och tillbaka i tiden. Bokens atmosfär är drömlik och ju mer Halldór intresserar sig för giftet desto märkligare blir det. Det är inte alltid helt lätt att hänga med och inte ens vädret uppför sig som väntat.

Det är inte en jättebra bok, men den var ganska kul att läsa. Ingen av karaktärerna framstod som särskilt sympatisk, så jag var inte så intresserad av hur det skulle gå för dem. Men det var kul att läsa om ett samhälle som är likt vårt men ändå väldigt olikt och jag gillade stämningen i boken. Och så fick jag lära mig att vingbenved är giftigt, det hade jag inte koll på innan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar