tisdag 5 maj 2015

Liebster award

Kolla, nu har vi också blivit taggade i Liebster Award! (Tror att det är första gången vi blir taggade i en sån här enkät faktiskt, kul!) Vi är ju två som bloggar här, men jag såg den först så jag tar den!! (Anna kanske hakar på senare, vi får se).
Det är Sara Elvira på bloggen Magiska runor som har ställt frågorna, och såhär lyder reglerna:
Länka tillbaka till personen som nominerade digSvara på frågorna som du fick av personen som nominerade dig
Nominera 11 andra bloggar med färre än 200 följare
Göra 11 frågor till dem som du nominerar
Meddela de nominerade via sociala medier/bloggar


1. När var du senast på biblioteket?
Det var nog ungefär en månad sen, för jag fick ett sms om att lånetiden gått ut i förra veckan.

2. Vilken/vilka var din/a senaste köpta bok/böcker?

Den här! Tio kronor på Röda Korset.



3. Vilken bok har du starkast minne/känsla kopplat till?
Svårt att säga, men det här är i alla fall en av dem. Elfquest. Jag läste the original quest (fast då var det på svenska) första gången när jag var åtta år. Jag lånade dem av en kompis, och det var så otroligt spännande att få hem en hel konsumkasse full med seriealbum om alver, troll, vargar och en magisk värld. Det är fortfarande min favoritserie, och jag kan verkligen få en jättestark känsla av att "exakt såhär kändes det att vara åtta år!" när jag slår upp böckerna.
 
 
4. Vilken är din mest lästa bok?
Troligtvis "Juliane och jag" av Inger Edelfeldt.
 
5. Av böckerna i din bokhyllan, vilken titel beskriver dig bäst?
Jag kommer bara på en massa lulz-svar tyvärr. Började med "Jenny" (duh), sen "Förortsvilden", sen "Människor som gått till överdrift".
 
6. Vilken bok gav du senast bort till någon, och varför?
Det var böckerna jag skickade i Boklusens bokbyte. "Små solfåglar långt borta - Christie Watson", Fjärilen i glaskupan - Jean-Dominique Bauby, "Som honung - Penelope Evans och "Monogrammorden" - Sophie Hannah.
 
7. Vilket enda ord i en titel skulle göra dig intresserad av att läsa den boken? (om det var det enda du fick veta om boken.)
Jag skulle nog falla rätt hårt för "cheerleader".
 
8. Vilken bok/serie skulle du vilja leva i?
Millans magiska mormor :) Bara mys och karameller och magiska elefanter.
 
9. Vilken kapitelform tycker du bäst om? (Numrerat, ett ord, en mening...)
Spelar ingen roll, jag brukar knappt lägga märke till det. Nummer eller ett ord/kort mening isåfall. Jag gillar inte när det helt saknas rubrik.
 
10. Läser du alltid ut böcker du har börjat läsa?
Nej, men alltför ofta plågar jag mig igenom böcker som jag inte riktigt gillar.
 
11. Vad ska du läsa härnäst?
Jag ska läsa ut "Mandarinstunder" av Lilian Bäckman (den tar tid, för den är så tung och hemsk) och sen blir det "Familjen Vinge" av Maria Sandel som jag har fått som rec.ex.


Sen ska man alltså nominera elva stycken. Elva!! Den här utmaningen har cirkulerat så länge, så det känns som att alla har gjort den redan. Nu får alla svara! Lämna en kommentar om du är på.

Här är då elva frågor till de som är sugna på lite ifyllning:
1.  Hur många böcker läste du förra året?
2.  Vilken bok (som du läst ut) drar du alltid upp som exempel när "riktigt dåliga böcker" kommer på tal?
3.  Bästa boken om ett (eller flera) djur?
4.  Zombies eller o-övernaturliga dystopier?
5.  Hur många lånekort har du?
6.  Vilka är den snyggaste resp. fulaste boktiteln i din bokhylla (oaktat hur bra själva innehållet är alltså).
7.   Har du en att-läsa-lista, och isåfall hur många titlar står på den nu?
8.   Vilken är den bästa bok du läst i år?
9.   Behåller du utlästa böcker som du inte tyckte var särskilt bra?
10.  Vad ska du läsa härnäst?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar