tisdag 5 maj 2015

Tio böcker att inte läsa

Dagens Top Ten Tuesday-tema är "Ten books I'll probably never read". Kul tema, även om det var ganska svårt att få ihop tio böcker, tydligen är jag inte så öppen som jag trodde ändå. Brukar läsa det mesta som jag kommer över, men vissa böcker är man ju sjukt osugen på. Här är min lista på vad jag ska undvika i framtiden.

1. Twilight-böckerna. Jag har sett den första filmen och tyckte att den var helt okej. Men när jag tittat ett tag och tänkte "den här är ju ganska bra, vad kan det ha gått, 20 minuter?" och det visade sig att det gått en och en halv timme så kände jag att det är alldeles för segt för att titta/läsa.

2. Fifty shades of grey. Ja, jag är lite av en snobb, men jag har läst och hört så mycket om hur dåliga de är för att vilja öppna dem.

3. Någon mer bok av Mons Kallentoft. Jag har läst de första fem om årstider och tyckt illa om dem allihop, särskilt den femte. Underhållningsvärdet i att snacka skit om dem med en kompis av samma åsikt har visserligen varit stort (folk som inte känner till midvinterblot, att bara lesbiska använder dildos, det envisa upprepandet av att det var som en femte årstid, när det typ är senvår) men nu får det vara nog.

4. Någon mer bok av Elizabeth George. Efter att DET hände, kan jag inte läsa något mer i serien om Lynley och Havers. Inte okej att göra sånt mot ens läsare!

5. Odysseus av James Joyce. För att jag har bättre saker för mig. Har planer på att ta mig igenom Odysséen dock.

6. På spaning efter den tid som flytt av Proust. För att jag VERKLIGEN har bättre saker för mig.

7. Böcker som skildrar unga män som flyttar till en storstad, går runt utan nån riktig förankring i tillvaron, försöker hitta en mening och har sex med en äldre kvinna. Har läst så många sådana, de är så sjukt ointressanta och mitt mål är verkligen att aldrig behöva läsa någon sådan igen. Kan vara svårt dock, de är ju ofta så tokhyllade och man märker inte förrän efter ett tag att de är den dåliga typen.

8. Samtliga böcker som utspelar sig i Warhammeruniversumet. Min man är en Warhammernörd. Jag är inte det.

9. Bring up the bodies av Hilary Mantel. Jag läste Wolf Hall och förstod inte vad alla tyckte vara så bra. Är totalt ointresserad av uppföljaren.

10. Den där boken av Alex Schulman om hans fru. Att läsa en bok ska inte vara som att vilja slå författaren hårt i huvudet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar