torsdag 5 februari 2015

Umeås nya stadsbibliotek

Jag är på kurs i Umeå, och vi bor på hotellet som ligger i det nya kulturhuset väven. Väven ska rymma all möjlig kultur, bl a museum, teaterscen och stadsbibliotek. Biblioteket har flyttats från ett mer centralt läge, jag förstår inte riktigt syftet med det då fler kommer att besöka det om det ligger bekvämt, och där bussar passerar. Hursomheslt så tog jag en sväng på biblioteket och kollade in lokalen.

Snygg läshörnai limegrönt

Under fönstren löper låga bokhyllor. Snyggt, men jobbigt att läsa på ryggarna när man är lång...

Rolig stol att rulla runt på när man är på bokjakt. Puffen i bakgrunden är en liten pall med handtag. På mitt eget bibliotek har jag många gånger saknat nån slags pallar mellan hyllorna, så jag blev lite avundsjuk på att det fanns massor av flyttbara sittplatser här.

Översikt mot infodisken. Snyggt med betongpelare!

Där ytterväggarna kröker sig fanns böjda soffor. Kul, men visst hade det varit ännu  roligare med en rundad bokhylla?

Fint tak hade de också!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar