onsdag 25 februari 2015

Det finns magi!

I helgen såg jag cirkeln på bio. Det var nervöst. Faktikst så satt jag under reklamen och tänkte att "jag borde kanske inte se den här filmen, tänk om den inte är bra"! Det hade varit en sån besvikelse om en så bra bokserie hade blivit en halvdan film.e slösas bort
Men Cirkeln gjorde mig inte besviken. Inte alls. Det var riktigt, riktigt bra! (puh!)
Handlingen har kortats ner och vissa karaktärer från boken är inte med, men så måste man väl göra för att få till en rimlig längd och film som inte blir rörig för de som inte läst boken. Men visst känns det lite tråkigt att [Nicolaus och Mona Månstråle] saknades! Kanske vissa scener och repliker kändes lite väl konstgjorda, men det fanns tillräckligt många klockrena för att väga upp mer än väl.
Cirkeln är riktigt snyggt filmad, skådespelana är bra, och man har fått fram samma stämning som i boken. Det var dessutom spännande även fast jag visste hur det skulle sluta :) Castingen var väldigt bra (ok, jag var inte helt övertygad om Rebecka, för mig såg hon inte ut så), och det var fantastiskt kul att få se karaktärerna komma till liv sådär. Men måste verkligen Sverrir Gudnason vara med i precis alla filmer som produceras i Sverige?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar