fredag 16 oktober 2015

Ska nog sluta läsa Laruen Oliver

Jag tror att jag kanske har ledsnat på Lauren Oliver. Jag tyckte så mycket om de första böckerna av henne som jag läste, men de sista har bara gjort mig besviken.
Vanishing girls handlar om systrarna Nick och Dara. En gång i tiden var de bästa vänner, oskiljaktiga, även om de var väldigt olika som personer. Nu, efter olyckan pratar de inte med varandra. De har undvikit att ens träffas hela sommaren. Dara vill inte träffa sina vänner som förut, hon skäms över sitt ärrade ansikte och har svårt att gå. Nick har skuldkänslor över att hon körde bilen den där kvällen, och samtidigt är hon arg på sin syster. Det är en enda soppa av misär.
Boken har en twist. (Har inte alla det nuförtiden?). Tyvärr är den extremt uppenbar och jag såg den komma långt, långt innan det chockerande avslöjandet. Det är nog det som gjorde mig så irriterad på hela läsupplevelsen, för resten av boken är egentligen inte särskilt dålig. Men den är inte heller särskilt bra, så spara lite tid och läs något annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar