tisdag 6 oktober 2015

Top ten tuesday - Anna

Veckans top ten tuesdaytema "ten bookish things I want to quit or have quit. Specifically books we had to dnf". Jag är inte helt hundra på engelska förkortningar, men jag tror att dnf betyder "did not finish". Det är väldigt få böcker jag inte läst ut, så det blir nog en väldigt kort lista.

1. Den första bok jag inte läste ut var Gösta Berlings saga. Jag var typ tio-elva och tyckte den var såå tråkig. Kommer fortfarande ihåg den segrande känslan när jag insåg att man inte MÅSTE läsa ut alla böcker man påbörjar. Sedan läste jag den när jag var i 20-årsåldern, tyckte den var okej men inte fantastisk. Föredrar Jerusalem och Nils Holgersson.

2. Sedan tog det typ tjugo år innan jag inte läste ut en bok igen. Herregud, jag är så plikttrogen så det är fånigt. Den här gången var det Nattvakt av Kit Whitfield. Började på den förra året men tyckte inte att den hängde ihop och jag var helt ointresserad av karaktärerna. Läste inte ens 70 sidor. Har en tanke om att läsa ut den nån gång, vi får väl se.

3. Har en del facklitteratur jag inte har läst igenom, men det räknas kanske inte? De är ju inte direkt menade att läsa från pärm till pärm.

4. Jag har planer på att sluta ha högar med olästa böcker hemma. Har dock ingen aning om hur jag ska få ihop det med min samtidiga önskan att köpa nya fina böcker. Sluta jobba och bara läsa hela dagarna?

5. Jag vill sluta vara så seg med bloggandet. Detta är ett sätt att komma igång igen.

Så, vi kan konstatera att jag läser ut nästan alla böcker jag påbörjar och inte gör alltför många saker jag vill sluta med. Det känns ju bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar