lördag 24 augusti 2013

De döda språkens sjö - Carol Goodman


Jane Hudson återvänder som lärare i latin till samma flickinternat som hon själv läste vid som tonåring. Då, på 70-talet, hände något hemskt och tre ungdomar förlorade livet. Återkomsten till skolan väcker upp minnet av det som hände, men det verkar också som att historien faktiskt upprepar sig. Någon verkar känna till hemligheterna från det förflutna, och snart svävar både Jane, hennes familj och hennes elever i fara.
   Ett par kapitel in i boken tyckte jag att den var ganska fantastisk, och älskade den täta stämning som målas upp kring elevernas mytologi, latinstudier och hemligheter. När jag hade läst ungefär halva började jag tröttna. Vad Janes hemligheter egentligen består i fortsätter vara mystiskt länge, men vem som är skurken i nutid är alltför uppenbart. Det är faktiskt lite synd att boken är skriven som en deckare/thriller, för mig var det intressanta med den relationerna mellan elever, lärare och skolan. Där tycker jag att det bränner till lite, inte helt olikt känslan i The Secret history. Boken är läsvärd, trots att jag inte var så imponerad av nutidens mysterium- hemligheterna från det förflutna räcker långt nog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar