tisdag 6 augusti 2013

A map of the world - sommarens största besvikelse

Den här boken blev jag riktigt besviken på. Jag tyckte framsidan var väldigt fin och namnet fick mig att tänka på The folly of the world, som jag älskade, så jag hade höga förväntningar. Istället fick jag fyrahundra tråkiga sidor om människor jag aldrig blev intresserad av. Tråkigt.

Alice och Howard har en mjölkfarm i den lilla staden Prairie Center i Illinois. Förutom att ta hand om gården jobbar Alice deltid som skolsköterska och tar hand om sina och ibland grannens barn. Allt är frid och fröjd till sommaren då grannens dotter drunknar i deras damm och några barn anmäler Alice för övergrepp och hon fängslas. Då börjar deras liv sakta men säkert lösas upp och staden vänder sig mot dem.

Boken har ett intressant upplägg, men den är outhärdlig pratig och långsam. Man får följa både Alice och Howard och hinner bli riktigt irriterad på att de aldrig pratar med varandra eller någon annan. Den enda anledningen jag såg till att läsa vidare var för att se hur det skulle gå, men jag längtade verkligen efter att den här boken skulle ta slut. Det bästa med den var att det finns en del fina naturskildringar, allt annat var bara dåligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar