onsdag 7 augusti 2013

Barnflickan - Hanna von Corswant

När jag började läsa Barnflickan trodde jag att det var en deckare som utspelade sig i nutid, så jag blev väldigt förvirrad av att det inte skedde något mord, att det var så otäckt och att det verkade så gammeldags. Sedan insåg jag att det är en thriller som utspelar sig på 60-talet, då blev det hela så mycket mer logiskt...

Karin kommer till Frankrike som au-pair, men när hon kommer fram till familjen finns där inget barn. Ingen vill heller berätta vad som har hänt och hennes arbetsgivare växlar mellan att vara jättetrevlig och väldigt kritisk och verka vilja förändra henne. Mannen i huset är läkare och verkar hålla på med hemliga experiment. Alla ifrågasätter dock Karin när hon försöker förklara att något märkligt är på gång.

Jag gillade verkligen den här boken, trots förvirringen i början. von Corswant lyckas verkligen etablera en otäck stämning i det ensliga huset och varje sida ger nya frågor. Hon lyckas också få läsaren att undra om Karin har rätt eller om hon faktiskt håller på att bli galen. Det enda jag inte riktigt gillar är att slutet är väldigt oklart och öppet, jag gillar slut där man får reda på vad som egentligen hända.

1 kommentar:

  1. Den här boken har stått i min bokhylla en bra stund nu, känns som om det är dags att ta tag i den nu. Speciellt eftersom jag brukar gilla öppna slut ;)

    SvaraRadera