lördag 16 juni 2012

Barabbas

För ett tag sen läste jag Pär Lagerkvists Barabbas, mest för att den såg lagom tunn ut när jag snabbt behövde rycka åt mig något att läsa på tåget, men den ÄR ju också en klassiker och jag har länge tänkt att jag nog borde läsa den. Dvärgen var ju bra!

   Barabbas är mannen som frigavs istället för Jesus, och när boken börjar står han och tittar på korsfästelsen lite i smyg. Han har svårt att greppa det faktum att han kom undan och fick leva, varför blev det så? Barabbas har inget direkt syfte eller mål i sitt liv. Han driver runt i stan, ibland försöker han tafatt närma sig Jesus lärljungar men det blir inte så mycket av det. Kanske vill han finna någon slags tro, men religion verkar inte riktigt vara hans grej.
   Jag blev lite besviken på den här boken. Jag trodde den skulle vara... bättre. Det händer egentligen ingenting, jag får ingen förståelse för huvudpersonen... det blir lite långtråkigt Kanske ska behållningen vara just detta, att det inte händer något särskilt med mannen som fick leva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar