tisdag 14 maj 2013

Vindsträdgården. Fantastiskt drama! /mvh Jenny 12 år.


När jag tänkte på böcker med blommande teman, omslag eller titlar till vårt majblommsprojekt var Vindsträdgården av V.C Andrews en av de första jag kom att tänka på. Den blev oerhört populär bland tjejerna i min sjätteklass efter att en av klasskompisarna hade hittat den i sin storebrors bokhylla. Boken och dess uppföljare cirkulerade sedan hela våren, och jag minns fortfarande hur det kändes att som tolvåring sitta på grusig asfalt, lutat mot gympasalshusets vägg i stekande sol och läsa så snabbt som möljligt (det var ju många på kö till boken...) på lunchrasten. 
Boken var mycket dramatisk. Fyra underskönt vackra syskon ska gömma sig i ett vindsrum en kort period medan mamman blir sams med sin far, säkrar sitt arv och på ett finkänsligt sätt berättar för honom om att hon har fyra små hemliga barn. Det blir en alltför lång vistelse, och barnen växer upp isolerade från omvärlden. Man kan följa syskonen i ytterligare tre böcker, även de med blommiga titlar: Blomblad för vinden, Törnbädden och Lustgården. Som i alla V.C Andrewsböcker blir det en resa full av misär, förbjuden kärlek, incestuösa förhållanden, hat och hämnd.
Jag undrar om jag inte ska ta och läsa om åtminstone bok nr ett i sommar, kan vara kul att se om den har några kvaliteer som jag fortfarande kan uppskatta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar