tisdag 7 april 2015

Atonement - Ian McEwan

Jag har hört väldigt mycket gott om Atonement av Ian McEwan, men det verkar vara en bok som man älskar eller hatar? På Goodreads verkar den iallafall få väldigt många femmor och tvåor.
Jag lyssnade på boken som ljudbok, och måste säga att jag inte är särskilt imponerad.
  Handlingen i korthet: En flicka anklagar en vän till familjen för ett hemskt brott, fastän hon egentligen såg något annat än det hon säger. Ingen ifrågasätter henne, och hon kan inte hejda sig och ta tillbaka. Lögnen får stora konsekvenser för ett ungt kärlekspar, vilka senare skiljs åt av andra världskriget. Som vuxen försöker flickan hitta ett sätt att ställa saker till rätta, men kanske finns det ingen återvändo.

Jag tyckte att boken var för lång, det är för mycket orelevanta och pladdriga sekvenser, och det förklaras för vag varför hon ljuger över huvud taget. Ingen höjdare alltså.

2 kommentarer:

  1. Jag såg filmen för ett par år sedan och minns att jag älskade berättelsen då, men jag har dock inte läst boken så jag vet inte hur mycket de skiljer sig åt. Filmen är "bara" 2h lång så de lyckades kanske få bort en del av det pladdriga :)

    SvaraRadera
  2. Har bara sett filmen, och den är ju värd att se bara för fotot som är helt sanslöst vackert. Jag gillade filmen i övrigt också, men det är själva bilderna som dröjt sig kvar.

    SvaraRadera