tisdag 7 april 2015

Blod, svett och cheerleading


"På den tiden brydde vi oss knappt och våra rörelser var hafsiga och svaga. Vi bara styrde ut oss med glitter och gjorde splithopp och vickade på häcken till Kanye. Alla älskade oss. Alla visste att vi var heta, sexiga bee-atches. Det räckte. 
Lärarna tyckte vi var uppstudsiga. 
Vi tyckte att vi var grymma. 
Under säsongerna strök vi omkring i en ointaglig flock med lika långa hästsvansar, matchande cheerskor från Nfinity, guldglittrande ögonlock, alltihop enhetligt. Ingen kunde sätta sig på oss. 
Men det fanns något slappt i det, det förstår jag nu, en vilsen längtan i kroppen. Förut kunde det hända att jag tittade på alla andra ungdomar i klassrummen, debattörerna och årsboksfotograferna och de tjockbenta fotbollstjejerna och orkestertjejerna som svängde med sina slitna fiollådor, och undrade hur det kändes att bry sig så mycket. 
Nu är allt annorlunda".

Jag har läst mycket gott om Megan Abbots böcker på Goodreads.com, och varit sugen på att läsa någon av dem. Därför blev jag jätteglad när jag fick Om du vågar som recensionsexemplar av Bokfabriken. (Tack!) Jag började läsa så fort jag öppnat paketet, och hade väldigt svårt att lägga ifrån mig den.

Handlingen kretsar kring ett cheerleadinglag i en vanlig, tråkig high school. Beth har alltid styrt över tjejerna, eller kanske snarare över allt. Hon är van att få som hon vill, skyr inga medel, knäcker vem som helst. Hon har alltid varit lagkapten, så är det bara. Addy har varit Beths trogna löjtnant sedan de var små, alltid steget bakom, alltid beredd att backa upp. När laget får en ny coach förskjuts maktpositionerna. Coachen är ung, stark och ställer krav. Laget har tidigare mest vickat på rumpan och viftat med pom-poms, cheerleading är bara nåt de gör för att dämpa den ständiga tristessen och tonårsångesten. Nu måste de kämpa. Dagarna fylls av hårt arbete, svett, smärta, sammanbiten motivation. Alla ska med, alla ska bli bättre. Det finns ingen plats för vekhet, för tvekan, för rädsla.
Beths ledarroll är hotad, och en skrämmande händelse tvingar Addy att ifrågasätta sina lojaliteter och sin roll i det som hände.

Jag älskade den här boken, bästa jag har läst på länge! Det börjar som en vanlig ungdomsbok, men visar sig snabbt vara lite mer. Här handlar det inte om något kärlekstriangeldrama, här är det råa relationer mellan tjejer, kärlek, svek, misstro och tillit. Språket är något extra (påminner mig lite om Joyce Carol Oates), och det är det första jag någonsin har läst som skildrar cheerleading som en riktig sport. Jag måste skaffa Megan Abbots övriga böcker väldigt snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar