fredag 24 april 2015

Bokbloggsjerka 24-27 april - hemma hos Raskolnikov

Hur kan det redan vara dags för bokbloggsjerka igen? Den här veckan har verkligen gått snabbt.
Helgens uppgift är denna:
"Jag tycker ibland att bokbloggosfären fokuserar onödigt mycket på det som är nytt och spännande. Jag skulle vilja komma med en utmaning: blogga om en bok (eller flera) som är minst hundra år gammal, men fortfarande läsvärd. Vuxenbok, barnbok, facklitteratur, vad du vill. Motivera!"

En gammal favorit är Brott och straff av Fjodor Dostojevskij. Den handlar om den självupptagna studenten Raskolnikov som får för sig att han vill mörda sin hyresvärdinna. Full av självrättfärdighet slår han ihjäl gumman, och ägnar sen resten av romanen åt att virra runt febersjuk och ångestfylld på St Petersburgs gator och fattiga hyresrum. Väldigt, väldigt bra.
 
2003 tillbringade jag en månad i St Petersburg, och övertalade min kompis som inte hade läst boken att besöka Raskolnikovs hus. (Ja, det är en fiktiv karaktär, men entusiaster har tolkat Dostojevskijs vaga adresser - allt är typ G-gatan, P-gränd och så vidare) och hittat huset som romanen startar i.
Såhär ser det ut! Jag har för mig att fönstren är trapphusfönster, men Raskolnikov bodde i alla fall i ett vindsrum.
 
Här är dörren till vindsrummet! Stackars de som bor i den här trappuppgången, väggarna var helt fulla av Brott och straff-relaterat klotter så det måste ju springa otroliga mängder turister där varje dag.
 
The man is at the door, hide the bloody rags.
 
Det populäraste att skriva var hetsiga uppmaningar till Raskolnikov om att inte mörda. Lite sent ute kan jag tycka...
 
Svenskarna ville inte vara sämre...
 
 


4 kommentarer:

  1. S:t Petersburg vill jag gärna besöka. Om jag gör det ska jag försöka få till ett besök i huset :)

    SvaraRadera
  2. Spännande och intressant att det inte bara är nutida klassiker som Millennium och Wallander som lockar människor att gå i romankaraktärernas fotspår. Brott och straff har jag inte läst men eftersom det är en av de verkligt stora klassikerna får jag se till att åtgärda det. *kollar bokhögen av olästa böcker*

    SvaraRadera
  3. Den har jag läst, och jag tyckte den var lite svår men samtidigt bra och tänkvärd. En bok som verkligen håller måttet även i vår tid :)

    SvaraRadera
  4. St Petersburg skulle vara väldigt intressant att besöka.

    SvaraRadera