fredag 11 november 2011

Häxkvartett

Jag har nyligen läst ut I shall wear midnight av Terry Pratchett. Det är den fjärde boken han skrivit om Tiffany Aching och jag rekommenderar dem allihopa. De utspelar sig på the Chalk, en fattig del av Pratchetts Discworld. Folk lever huvudsakligen på fårskötsel. Tiffany är häxa och böckerna handlar om hennes utveckling. Häxor i Pratchetts version håller visserligen på med en del magi men är framförallt en blanding av läkare, hemtjänst och barnmorska. Tiffany har dock en fallenhet för att råka ut för magiska varelser och vara tvungen att rädda världen. Till sin hjälp har hon de charmigaste sidekicksen man kan tänka sig, the Feegles. Små blå varelser med kilt och förmodligen en skotsk accent. De föredrar att vara fulla och stjäla saker, men det är svårt att inte charmas av dem.

I min bok står det att böckerna är för yngre läsare, men det tycker jag inte märks. Stilen och händelserna påminner mycket om övriga böcker i Discworldserien, kanske med färre kopplingar till vårt samhälle. Man ska nog inte bry sig så mycket om åldersmärkning på böcker (som om jag någonsin gjort det).

Jag rekommenderar att man läser böckerna i ordning. De tre tidigare är The wee free men, A hat full of sky och Wintersmith.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar