söndag 15 juli 2012

ABC-staden

ABC-staden av Måns Wadensjö är en roman om Vällingby. Om tankarna bakom stadsdelen när den byggdes, om området nu och då, om hur det är att leva där idag. Huvudpersonen delar en lägenhet med en bekant och jobbar på en nummerupplysningstjänst. Hans liv är ganska tråkigt och ointressant; han vantrivs på jobbet, gör inte så mycket på fritiden, har ett förhållande som inte är så himlastormande.

När jag ska försöka beskriva den här boken låter det som världens tråkigaste bok, men det är den verkligen inte. Jag gillade den väldigt mycket. Kanske för att jag bott i Vällingby och verkligen känner igen mig, i beskrivningen av miljöerna och av känslan man kan få där. Det är också en fascinerande historia med bygget av stadsdelen, hur den planerades för att täcka allt man behöver i livet. Har man både jobb och lägenhet där finns ingen egentlig anledning att åka därifrån. Författaren får området att både framstå som fantastiskt och fruktansvärt.

Utan miljöskildringarna och den historiska biten är dock romanen en klassisk "ung man driver omkring i staden i väntan på att bli framgångsrik och träffa Kvinnan"-historia. Och sådana har jag inte mycket till övers för. Men den historien är en så liten del av boken att det inte stör.

1 kommentar:

  1. Kul tips! Jag bor i närheten av Vällingby och blir väldigt sugen på den här boken. Intressant att läsa om en välkänd miljö, men också den historiska delen och hur man planerade förut. Ska kollas upp :)

    SvaraRadera