tisdag 11 oktober 2011

Landet utanför

Ibland händer det att jag läser facklitteratur. Märkligt ofta lånar jag den av pappa, son inte direkt har samma yrke eller ens är i samma bransch. I julas fick han i alla fall Landet utanför av Kristina Mattsson och i somras läste jag den.

Landet utanför är en reportagebok om Sverige utanför storstäderna, småstäder och landsbygd som har svårt att gå runt ekonomiskt och som människor flyttar ifrån. Den är ett försök att förstå varför inte alla bygder klarar sig, men mest en beskrivning av de människor som valt att bo kvar bland de tomma husen.

Jag tycker att Mattsson väcker en hel del intressanta frågor. Den jag mest minnsär frågan om alla i landet ska ha samma rätt till samhällsservice. I dagens samhälle där så mycket sker på nätet vore det ju väldigt lätt att ge alla samma tillgång till kommunen och försäkringskassan, men då har man problemet att nätet inte är utbyggt och folk i glesbygden får sitta med modem. Är det rätt? Går det att göra på annat sätt? Tyvärr tycker jag inte att Mattsson svarar på några frågor överhuvudtaget. Det är mest en skildring av ett land där det inte går så bra, men där de som bor trivs så mycket bättre och ändå vill vara kvar.

Det stora problemet med boken är att jag (som storstadsbo?) stör mig på Mattssons tydliga ställning för landsbygden mot storstäderna. Hon beskriver sig själv som roslagsbo trots att hon växt upp i en förort och bara tillbringar somrarna i Roslagen. Hennes tydliga missnöje med uppväxtorten färgar resten av boken. Och när hon i början definierar "storstad" som "alla de orter som det går bra för ekonomiskt och inflyttningsmässigt" tappar hon mitt intresse en del. Åre må kunna ses som en förlängning av Stureplan, men det kan inte sägas vara en stor stad. Och borde det inte vara intressant att undersöka närmare varför Åre lyckas där andra misslyckas och inte bara avfärda det som "storstad"?

Nåja, jag tycker ändå att boken är läsvärd. Den sätter ljuset på orter som inte förekommer på andra ställen och ställer som sagt en del frågor. Det hade bara kunnat vara så mycket bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar