måndag 24 oktober 2011

Zombifierade klassiker

Apropå den senaste boken kom jag att tänka på en annan bok med betydligt bättre idé än utförande. Pride and Predjudice and Zombies av Jane Austen och Seth Grahame-Smith. På pappret tycker jag att det är en bra tanke: ta Austens klassiker och släng in lite zombier. Och en bra författare skulle säkert kunnat göra något bra av det. Grahame-Smith lyckas inte. Han Bennetsystrar är zombiedödande ninjor, utbildade i Fjärran Östern, inte särskilt lika orginalets. Och hans zombier är inte särskilt läskiga, eller logiska. Efter ungefär halva boken sade min zombieälskande man: "Nä, nu läser jag bara den här för att jag är intresserad av den riktiga historien. Den var ju riktigt bra!" Så slutsatsen blir: Läs den riktiga Stolthet och fördom istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar