måndag 3 oktober 2011

A Song of Ice and Fire

Om du bara ska läsa en bok i ditt liv, läs fem. Eller sju, bara författaren får tummen ur. Kända för allmänheten genom tvserien som gjorts på den första boken: A Game of Thrones. Författare är George R. R. Martin, övriga böcker i serien är A Clash of Kings, A Storm of Swords, A Feast for Crows och A Dance with Dragons, som kom i somras. De två ännu oskrivna ska heta The Winds of Winter och A Dream of Spring. Tyvärr tog det nästan sex år mellan de två senaste, det är ganska så rejält irriterande att tänka att jag kanske behöver vänta i tolv år på att få reda på hur det ska gå. Men det (och de 800-sidiga tegelstenarna) är ingen anledning att inte läsa dem, för de är så otroligt bra.

Serien berättas genom ett flertal olika personers synvinkel och då den utspelas under flera år hinner karaktärerna utvecklas ordentligt. Jag har inte samma favoritpersoner i den senaste boken som i den första om man säger så. Martin har arbetat igenom sin värld rätt ordentligt och har förmodligen stora scheman hemma för att hålla reda på alla bikaraktärer. Det är inte klassisk fantasy då det är ganska ont om alver, magi och troll. Desto mer medeltid, onda människor och relationer. Och blod.

Just nu är det lite besvärligt för nästan alla i min bekantskapskrets har sett serien och tycker att den är så fantastiskt bra. Vilket den säkert är, men jag har precis läst ut den femte boken och vill hellre diskutera det som händer i den. Och jag har lite svårt att komma ihåg vad som händer i vilken bok, vilket gör att jag inte vill säga så mycket och förstöra något. Så snälla alla, läs dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar