tisdag 2 oktober 2012

Alla de stillsamma döda

Jag har läst ett gäng av Anna Janssons deckare, allihop har jag hittat i bokbytesrummet i min mammas bostadsområde. När jag kände att jag behövde en lite kortare, snabbläst bok som "mellanbok" plockade jag fram mitt senaste fynd: Alla de stillsamma döda.
   Kriminalinspektör Maria Wärn och hennes kollegor får fullt upp när en kvinna anmäler att hennes man försvunnit på ett mystiskt vis. Det är oklart om något brott har begåtts, men kvinnan är mycket påstridig och kontaktar polisen gång på gång. Strax därefter hittar en fiskare ett lik i vattnet, ett lik som bär ett likadant smycke som den försvunne mannen...

Alla de stillsamma döda är exakt som övriga i serien: Det är lite småspännande och inte helt uppenbart vem som är mördaren. Folk har knasiga namn, och lite för många beter sig som byoriginal. Poliserna har problem med sina privata relationer. Många karaktärer är sympatiska och man bryr sig om hur det ska gå för dem.
Kort sagt: det är en rätt typisk svensk deckare, ingen fantastisk roman men tillräckligt spännande och lagom tunn att bära med sig i handväskan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar