onsdag 24 oktober 2012

Tematrio - Kroppsdelar

Det var ett tag sen vi var med och körde Lyrans tematrio här på Boklandskap, men nu är det dags igen! Den här veckan är frågan: "Berätta om tre böcker med kroppsdelar i titeln".

1) Where the heart is (Där mitt hjärta finns på svenska) - Billie Letts
Sjuttonåriga Novalee Nations pojkvän smiter ifrån henne vid WalMart i en liten småstad mitt i ingenstans. Novalee är höggravid, pank och ensam. Hon har ingenstans att ta vägen och flyttar i hemlighet in i varuhuset. Det är en fantastiskt fin roman, en riktigt varm och mysig bok om vikten av vänskap och familj och om att kunna gå vidare när riktigt hemska saker händer. Jag har läst om den här boken många gånger (minst fem tror jag) och den är lika bra varje gång. Rekommenderas varmt!

2) Det nakna hjärtat - Lisa Tucker
Dorothea har i hela sitt liv levt isolerad med sin far och bror, helt utan kontakt med det moderna samhället. Barnen har fått lyssna på musik från förr, hämtat sin kunskap om världen från gamla uppslagsverk och varit klädda i 50-talskläder. När brodern en dag försvinner ger sig Dorothea ut i världen för att hitta honom. Det blir inte okomplicerat när hon ska försöka förstå det moderna samhället...

3) Fjärilen i min hjärna - Anders Paulrud
En bok om att förbereda sig för döden. Författaren skrev om sig själv och sin sjukdom, väldigt vackert och tänkvärt samtidigt som det såklart är sorgligt.

1 kommentar:

  1. Har inte läst någon av dessa böckerna. Jag har däremot läst en annan bok av Anders Paulrud som jag tyckte var fantastisk.

    SvaraRadera