torsdag 18 oktober 2012

Jag väntar under mossan - Amanda Hellberg

Halvengelska Tilda tillbringar som alltid sommaren i sin morfars stuga i Sverige. Det är ganska långtråkigt i stugan, och det är verkligen inte särskilt bekvämt, men Tilda har det bra med sin morfar. Hon tänker en hel del på sin mormor som varit försvunnen sedan Tildas mamma var liten. Det är något konstigt med sättet mormodern försvann på, helt utan förvarning, från ett lyckligt familjeliv och utan att ta med sig några saker.
Det är annat som också är konstigt. Det verkar som om det är någon som viskar till Tilda, Någon som inte är riktigt mänsklig.
Berättelsen utvecklar sig till ett riktigt fantasyäventyr med inslag av nordiska sagoväsen. Stämningen i boken är både krypande otäck och lite mysig, precis som en riktig saga ska vara. Jag tycker dock att det är synd att den är så kort som den är. Idén är så bra att jag hade velat ha mera av allt. Jag tyckte att tempot och de tvära kasten mellan actionscener gjorde att den känndes lite för forcerad. Det går så snabbt allting! Jag hade gärna läst en längre bok som broderade ut händelserna lite mer. Att sagan känns så snabb och hetsig gör att den blir lite barnslig (vilket iofs är ok då den är tänkt att vara en ungdomsbok). Men man ska väl inte klaga, det är väl ändå ett tecken på att en bok är bra när man önskar att den varit dubbelt så lång :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar