måndag 1 oktober 2012

Bokmässebaksmälla

Jag hade två fantastiska dagar på bokmässan i Göteborg. Har aldrig i mitt liv varit omgiven av så många böcker!! I alla tidningar och tevereportage jag har sett har det snackats om att det var ett inferno av köer och trängsel, men jag upplevde inget av det faktiskt. Det var ganska lång kö utanför, men den rörde sig snabbt framåt. Inne på mässan var det mycket folk, men de var relativt väl utspridda bland montrarna så det gick att komma fram och titta på allt jag ville se. 
Jag hann med allt jag ville ur scen- och monterprogrammet, och fick även se och lyssna på en hel del författare som jag inte hade prickat för i min lista. 
Var det inget som var dåligt? Jo, att alltför många mässbesökare luktade riktigt mycket svett. Hallå, man kan faktiskt använda deodorant om man ska vistas i en folkmassa. 
Idag är jag trött och öm i benen efter allt gående, men väldigt nöjd med min resa.

Ett par kilo böcker släpade jag hem:


 
Böcker som jag fick gratis! 
Tidningen Utopi hade jag turen att få gratis i Kulturtidskrifters monter en kvart innan stängning på söndagen. 
Tio stationer av Jenny Valentine delades ut gratis.
Elefantminnen plockade jag åt mig hos Hotell Gästis, där man fick välja en bok när man deltog i en tävling. 
En sån där vidrig bok där mamman dör och Jag väntar under mossan bytte jag till mig på Stora bokbytardagens bord.



Jag köpte ett gäng böcker av Kalle Lind: Människor som gått till överdrift, Människor som har haft fel, Människor det varit synd om och Proggiga barnböcker (som tydligen är helt slut på förlaget, så där hade jag tur!)
Bästa vänner handlar om djur som är kompisar med djur av andra arter. Är så blödig när det gäller djur, kunde omöjligt motstå denna.
Var sak på sin plats är nån slags tipsbok för att röja upp bland prylar hemma, den kostade bara tio kronor.

Tre signerade böcker: Rocky volym 23, Jonas Gardells nya Torka aldrig tårar utan handskar (ENORMA köer till signeringen av denna!) och Ordets makt och vanmakt av Jan Guillou.

Jag hann läsa ut två av mina nya böcker på vägen hem :)

2 kommentarer:

  1. Vilken fröjd! Tänk så sorterat du kommer att få det :)

    SvaraRadera
  2. Härlig bokhög du fick med dig från mässan! Gillar Guillou och Ordets makt och vanmakt är trevlig läsning!

    SvaraRadera