onsdag 24 oktober 2012

Medeltidsromans

Simona Ahrnstedts andra bok Betvingade är en romanceroman som utspelar sig på medeltiden.
Illiana Henriksdotter är dotter till en storman, och har haft otur på kärleksfronten. Hon har varit trolovad två gånger, och båda gångerna har hennes tilltänkta dött innan bröllopet. Nu är hon trolovad för en tredje gång, m1ed grannpojken Axel. Illiana ser fram emot ett lungt och stillsamt liv i hembygden, men så plötsligt förändras allt. Hon blir på grund av en rad olyckliga omständigheter tvungen att gifta sig med riddaren Markus Järv, en man som är vida känd för sin grymhet och hänsynslöshet. Ingen av dem vill ha den andre, men de finner sig i sitt öde och börjar långsamt lära känna varandra. Både Markus och Illiana visar sig ha oväntade sidor, och relationen blir stormig.

Boken var ganska mysig med sin relativt okomplicerade intrig. Jag gillar att den utspelar sig på medeltiden, och författaren har gjort omfattande research för att få allt att stämma med hur människor levde på 1300-talet. Det är dock vissa passager som känns lite tidsmässigt tveksamma, t ex när Markus tänker att Illiana är sexig. Använde man det ordet på medeltiden? Jag vet inte, men det känns lite för modernt.
Jag stör mig lite på att det allt för många gånger dyker upp scener där Illiana och Markus bråkar, hon är så arg så arg och verkligen hatar honom, och så kysser han henne och bråket övergår i passionerat tantsnusksex. Det är så irriterande att hon är så lättmanipulerad och aldrig, så att säga, bråkar färdigt.

Betvingade var helt ok, jag är väl inget fan till romancegenren direkt, men det är roligt med romaner som utspelar sig i historiska miljöer. Jag tyckte mycket mer om Simona Ahrnstedts första bok Överenskommelser, kanske för att den kändes mer dramatisk och karaktärerna var lite mer trovärdiga. Det ska komma en tredje historisk romance av Ahrnstedt, som om jag minns rätt ska utspela sig på 1600-talet. Jag kommer absolut läsa den också, och hoppas på att den håller Överenskommelser-klass.

Anna har bloggat om boken här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar